Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, July 2, 2011

Home » , , , , » Dunia Info : 10 Anjing Penjaga Yang Paling Top Di Dunia

Dunia Info : 10 Anjing Penjaga Yang Paling Top Di Dunia


1. BULLMASTIFF

Anjing ini bukan anjing yang terlalu cerdas, staminanya juga tidak terlalu baik, dan jarang menggonggong. Namun dia pemberani, cukup lincah untuk saiznya, dan memiliki protective instinc yang kuat.



Dia anjing yang aman dan setia, boleh akur dengan kucing peliharaan dan aman kerana tidak suka gigit, dia lebih suka pake besar tubuhnya untuk mendorong orang jatuh dan menahannya. Tidak akan menggigit kalau orang tersebut tidak melawan dan Bullmastiff selalu bersiap sedia.

2. Doberman pinscher
Louis Doberman adalah seorang pemungut cukai. Dia kemana-mana membawa wang banyak, disebabkan,itu dia memerlukan pengawal yang murah. Jadi dia menggunakan Rottweiler, Greyhound, dan Terrier. Jadilah anjing cerdas dan protective, cepat, dan berstamina OK.



3. Rottweiller
Sangat kuat, stamina bagus, cerdas dan mesra dengan keluarga. Sangat protektif, jadi berbahaya buat orang asing. Perlu latihan sejak kecil supaya tidak liar ketika dewasa.



4. Komodor


Yang ini adalah puli versi besar, lebih besar dari puli biasa dan lebih agresif. Tentunya lebih baik lagi untuk dijadikan anjing penjaga

5. puli

Meskipun keliatan lucu dan menggemaskan, jangan remehkan anjing ini. Dibiakkan sebagai anjing penggembala, seperti kuvasz, yang ini punya sesuatu yang lebih, iaitu sifat waspada yang tinggi, bagus buat anjing penjaga.

6. Giant Schnauzer

Mempunyai janggut, mereka sangat dominan, mahunya menang. Tapi anjing ini sangat setia, mereka biasanya suka mengikuti tuannya di rumah, kesetiaannya itu yang membolehkan dia menjadi salah satu anjing penjaga terbaik.

7. German Sheperd

Anjing kegemaran polis, protective insting yang kuat, cerdas, stamina bagus, mudah dilatih.


8. Rhodesian Ridgeback
Dibiakkan sebagai anjing pemburu, mereka berburu singa, jadi jangan merendahkan keberaniannya. Memiliki insting pemangsa dan berani.Anjing yang sangat cerdas dan aktif, tidak boleh ditinggal sendirian lama-lama kerana akan menjadi sangat ganas kalau bosan.


9. Kuvasz


Yang ini emang cantik, mirip domba. Ya, kerana anjing ini sememangnya berasal dari anjing penggembala.
Sebenarnya yang membuatkan anjing penggembala bagus buat penjaga adalah: mereka tidak akan meninggalkan kawasan jagaannya.

10. American staffordshire terrier
Ini memang pitbull, tapi tidak sama dengan pitbull terrier (pitbull ada 3 jenis anjing, Amerikan pitbull terrier, staffordshire terrier, atau staffordshire bull terrier). ini adalah staffordshire terrier. Yang ini tidak seagresif pitbull terrier, lehernya lebih pendek. Berbaloi untuk menjaga rumah daripafa pencuri.

sumber : http://apakabardunia.com/post/tahukah-kamu/inilah-anjing-anjing-penjaga-yang-paling-top-di-dunia