Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 23, 2010

Home » , , , , , , » Dunia Info : 7 Monumen Terbesar Di Dunia

Dunia Info : 7 Monumen Terbesar Di Dunia



Dibina atas dasar penghormatan dan mengambil masa bertahun-tahun untuk disiapkan, 7 monumen dibawah ini merupakan antara 7 monumen yang terbesar didunia.

Terdapat pelbagai cerita dan keunikan-keunikan tersendiri monumen tersebut, 7 monumen ini merupakan antara monumen-monumen yang telah diakui dunia dengan segala keindahan dan fungsinya.

Berikut merupakan 7 monumen terbesar didunia:

1. Mother Motherland, Kiev.

Align Center

Monumen bersejarah yang berada di ibukota Kiev Ukraina ini telahdidirikan sejak 40 tahun lalu dan dianggap salah satu monumen tertinggi di dunia dan hanya sedikit lebih pendek dari the Statue of Liberty di New York Amerika Serikat.

2. Lord Shiva of Murudeshwara



Didirikan untuk menghormati dewa Shiva, monumen yang terletak dipersisir pantai daerah Bhaktal Taluk of Uttara Kannada, India ini memerlukan waktu 2 tahun untuk proses pembinaannya dan terletak di pantai laut Arab.

3. The Genghis Khan Statue



Menelan kos sekitar $4.100.000, kompleks monumen Gengis Khan ini berdiri kukuh di Mongolia 54 km dari Ulan Bator dan setinggi 40 meter serta dilapisi oleh baja stainless.

4. Grand Buddha at Ling Shan



Memiliki berat lebih dari 700 tan, monumen gangsa sang Buddha yang berdiri diluar lapangan ini merupakan antara monumen lain yang berdiri kukuh selain monumen Budha yang sering kita jumpai.

5. The Mamayev Monument



Monumen Mamayev yang terletak di Mamayev Kurgan Volgograd, Rusia ini didirikan untuk memperingati pertempuran tinggi Stalingard. Dengan berat berjumlah 8000 tan dan tinggi 85 meter serta panjang pedang 33 meter yang memiliki berat 14 tan.

6. The giant Gundam Statue



Idea gila pencinta komik anime di Jepun akhirnya membawa hasil yang luar biasa, para pegikut setia Gundam telah merasa gembira akan kehadiran patung raksasa setinggi 59 kaki yang akan berdiri kukuh di Tokyo. Idea ini muncul untuk memperingati ulangtahun yang 30.

7. Buddha at Wat Muang



Proses pembinaannya yang memakan masa yang lama (1990-2008) untuk membuat patung Budha ini menjadikan monumen terbesar di Dunia yang terletak di Biara Wat Muang, Ang Thong wilayah Thailand. Patung ini berdiri setinggi 92 meter, dengan lebar 210 kaki.

credit kaskus.us