Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, November 5, 2010

Home » , , , , , , , , , , » Dunia Aku : Video Game Dulu Dan Sekarang

Dunia Aku : Video Game Dulu Dan Sekarang

Dengar2 cite harga ps3 dah nak turun, teringin juga aku nak rembat ps3 ni, tapi bila difikir2kan poket yang sentiasa nipis, baik aku tangguhkan hasrat aku 3 4 tahun lagi,hahaha..lagipun bukannya pe, aku kalau beli pun aku takkan main game lain, except Pro Evolution Soccer(PES)..Itu je game yang akan aku main, dulu, kini dan selamanya..korang cakap la game apa2pun yang best, PES tetap dihatiku, lagipun aku sebenarnya tak reti nak main2 game yang complicated ni, macam game Metal Gear Solid, Call Of Duty, tu semua game2 yang ada mission and nak kena berfikir sikit kalau nak main(otak aku ni berfikir time study je)MyEm0.Com..Pastu, nak kena ambil masa yang lama pula tu nak complete semua mission, baik aku main PES je, tak payah pening2 kepala, main satu game, pastu dah boleh tau sapa menang kalah..sebut pasal PES ni kira aku tergolong dalam golongan expert la gak, dah hari2 menghadap PES, takkan tak expert kot, budak tadika pun kalau hari2 korang ajar subjek Add Math silap2 diorang lagi pandai(Add Math subjek killer aku)..So sape2 otai2 PES sana nak ajk aku main PES boleh la deal time, aku 24 hours on je..MyEm0.Com



Boleh kata 90% games PS aku games Winning Eleven and Pes ..

Bila bercerita balik pasal game ni teringat aku waktu kecik2 dulu, time tadika waktu tu, time tu game tape la yang paling feymes, korang semua sure pernah dengar game Contra, Mario, Load Runner and Donkey Kong semua tu, kalau tak pernah dengar, korang tanya mak bapak korang, silap2 diorang pun tahu game tu..Waktu tu sapa2 ada game tape dah kira dalam golongan kaya la gak, aku pun tak sure berapa harga game tape time zaman aku dulu, tapi mau makan dua ke tiga ratus gak..time tu jiran sebelah rumah aku dah ada game tape, tapi bukannya untuk anak dia, dia sendiri yang main, anak dia baby lagi, aku ni tinggal kat rumah teres je, so kalau dia tengah main game, boleh la dengar bunyi game, aku kalau dengar je bunyi game, terus dengan muka aku yang kurang rasa malu ni mengintai ikut tingkap rumah dia..


Nampak la sikit2 dari celah2 tingkap tu, kadang2 aku fikir2, jiran aku ni tak perasan ke yang aku tengah mengintai dia main game, bukannye apa, kot ye pun jemput la aku masuk join main sekali, takpun setakat pekena biskut kosong cecah teh pun jadi la, tak kasi main pun takpe, bagi tengok pun aku dah suka..tapi aku rasa dia buat tak tahu je, bak kata orang, kura2 dalam perahu,pura2 tak tahu..kedekut punya jiranMyEm0.Com

(photo from Google)

Satu hari tu tengah asyik aku skodeng jiran aku main game, bapak aku panggil aku, dia ajak aku teman dia ikut pergi beli barang, tanpa banyak membantah follow je la, anak mithali katakan..Aku sebenarnya tengah flashback balik ni situasi waktu tu, mana taknya, time tu aku baru tadika, nak kena refresh banyak kali ni..Ok,ingat dah, sambung balik, tup2 bapak aku bawa aku pergi kedai game, aku ingat lagi nama kedai tu, Micro Genius, sekarang dah jadi kedai handset dah..

Teruja giler waktu tu tengok banyak giler games2 dalam tu, budak kecik, nampak2 mende2 camtu confirm la melompat2 suka..Nak dijadikan cerita, bapak aku belikan aku satu console game tape brand Micro Genius, ada dua joystick and satu tape game, happy giler aku time tu, selama ni duk skodeng jiran main je, sekarang dah boleh skodeng diri sendiri pula main..satu tape game tu ada 10 game dalam tu, macam2 game aku main,


(Photo from Google)
Penat aku google camne rupa sebenar video game yang bapak aku belikan tu, and tak salah lagi memang sebiji pic atas ni, warna je yang lain, akunye warna hitam..

Tapi yang tak bestnya game tape ni, tape game dia mahal, kadang2 ada satu game je dalam tu, harga mau cecah RM30-RM50..aku pernah beli satu tape game ni, tak silap aku ada 5 jenis game dalam tu, cecah dekat RM70 gak, time tu beli pakai duit raya..time ada game tape ni, memang seronok giler la, balik je tadika terus main, kadang2 ajak member main sekali, sampai mak aku pun bising pasal ramai sangat budak datang rumah..

(photo from Google)
Game contra ni memang aku minat habis, game perang2, ada banyak stage, kat salji, kat hutan, pastu boleh menyorok2 dalam air, lompat2, memang best giler la..dah banyak kali tamat pun still main balik, and yang bestnya, orang lain main ada sikit je nyawa, aku main nyawa tak abis2, tapi dah lupa trick nyawa tu..hehe..

(photo from Google)
Game paling faymous sekali time tu, Super Mario, tapi yang tak bestnya, selama hampir 25 tahun game ni wujud kat muka bumi, tak pernah aku tamat, banyak sangat stage, so ada sapa2 boleh bagitau aku ending dia camne tak??

(photo from Google)
Game load runner, misi utama game ni nak kena lari daripada penjahat, pasir tu boleh amik buat lubang, tapi nak kena orang jahat tu ada dekat2 baru diorang terperangkap dalam lubang tu nanti,kalau wat lubang awal2 nanti diorang perasan..

(photo from Google)
Sapa2 tak pernah dengar game Street Fighter boleh la rajin2 search kat Google tu, even kalau korang tanya budak kecik pun diorang boleh jawab..game ni yang bestnya kalau korang reti wat kuasa diorang masing2, waktu aku main dulu, habis jahanam joystick tu aku kerjakan nak wat kuasanye pasal, giler susah nak wat kuasa diorang, game ni aku dah pernah tamat dah, last sekali lawan Mr Bison, giler susah nak menang..

(photo from Google)
Game road fighter, yang dalam bulatan tu kereta yang kita kawal, game kereta yang paling best aku main time tu, kena elak lori and kereta lain semua, kalau terlanggar minyak, kereta berpusing2 pastu dah rugi masa..kena sampai finish line before masa tamat..

(photo from Google)
Game adventures yang paling best time tu, sebab boleh main dua player sekali, pastu boleh ambik botol,pisau, pistol tembak orang jahat..tapi tak pernah habis main, member bagi pinjam tape game ni dua hari je, pastu dah mintak balik,..game tape dulu bukan macam PS, ada memory card boleh save game sume..

Lepas je zaman game tape ni, famous pula konsol PS1 by Sony, PS1 ni dah tak pakai tape dah, pakai cd je, yang bestnya PS1 ni, walaupun harga dia mahal, tapi cd game dia murah je, RM5 dah boleh dapat satu cd game,PS 1 ni famous time aku sekolah rendah dulu, waktu tu aku main kat kedai je, RM2.50 sejam kalau tak silap aku..

Waktu sekolah rendah dulu, aku sekolah pagi, so bila petang ada la kokurikulum and latihan sukan semua, yang bestnya, mintak kat mak duit cakap ada kokurikulum padahal melencong pergi main game, nasib baik tak pernah kantoi..kalau tak mau kena hambat dengan paip getah..MyEm0.ComPS1 ni time tu kira gempak habis la, gambar macam real sikit, nak2 time tu main Winning Eleven ngan WWF..zaman kegemilangan PS1 ni lama la gak, walaupun time aku form 2, Sony dah keluarkan PS2, namun bagi aku PS1 tetap dihati..lagipun time tu, PS2 ni kira macam barang rare la sebab harga dia mahal, mau makan seribu tak silap..


Nak dijadikan cerita, time kuar result PMR, aku dapat 6A walaupun time nak PMR tu, aku cuti 5 bulan before PMR..Yang ni nanti kita story entry lain,panjang citernye..hehe..time ni aku pun apalagi, result dah gempak, mintak PS1 confirm bapak aku tak boleh nak kata tidak, time tu aku rasa happy giler sebab PS1 akhrinya berada dalam genggaman tanganku..pasni tak payah nak main2 kat kedai dah..walaupun ada orang yang dah ada PS2, tapi aku tetap bersyukur sebab itu je yang aku termampu waktu tu..


PS1 slim,condition still ok lagi,agak2 kalau simpan 20
tahun lagi boleh jadi rare tak??hehe..


Dah menjadi hukum alam, kalau dah ada mende baru, yang lama akan dilupakan, sama juga macam PS1 ni, disebabkan Sony dah keluarkan PS2, so automatic diorang stopkan keluaran game untuk PS1..Dats mean yang PS1 ni memang dah takde game2 terbaru, semua game2 yang ketinggalan zaman..

So aku pun taknak ketinggalan juga memiliki PS2 ni, after je SPM aku dah start kumpul duit nak sambar PS2 ni, and after berbulan2 menabung sehari singgit, PS2 slim warna putih seperti gambar dibawah berada dalam genggaman..

Aku pun tak expect nak beli warna putih ni, tapi sebab waktu aku nak beli, tinggal warna putih je, hitam dah sold out, bila tampal sticker transformers tu nampak cun pula..hehe..

Siap beli menatang ni sekali, tapi sekali pakai macam hampeh, try main, tak sampai sejam sumbat balik dalam kotak, sampai sekarang tak buka2 dah..

Seperti berlalunya zaman kegemilangan PS1, PS2 juga tak terkecuali mengalami nasib yang serupa, lagipun sekarang ni pengeluar game lebih fokuskan pada PS3, pernah aku pergi usha2 cd game kat Times, kononnya nak cari game PES PS2 yang terbaru, tokey tu dengan coolnye berkata,

"PS2 punya games tada jual, sikalang sume olang main PS3, Xbox 360..u pigi mane2 kedai pun same lol..",berkata tokey tersebut dengan nada serius..dengan cool juga aku pun blah dari situ, takut silap2 dia racun aku suruh beli PS3..hahaha..

After PS3 ni, agak2 korang Sony nak keluarkan pula ke PS4??kalau ada baik aku menabung RM1 sehari dari sekarang..



Sekarang ni semua sumbat masuk balik dalam kotak, buat jadi artifak bersejarah, mana la tau kot2 20-30 tahun lagi aku je satu2nya manusia yang ada lagi menatang ni semua,
boleh jadi jutawan kalau lelong..

Ok, tangan dah krem menaip, so sapa2 nak mintak aku ajar korang cara2 main PES jangan segan silu dapatkan ebook free dibawah karya aku sendiriMyEm0.Com..hehehe..

p/s : teringat kata2 seorang rakan..susah kalau nak mengejar teknologi ni..