Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 15, 2011

Home » , , , , » Dunia Info : 6 Tiang Bendera Tertinggi Di Dunia

Dunia Info : 6 Tiang Bendera Tertinggi Di Dunia

1.Tiang Bendera Korea Utara (Panmunjeom) - 160m
Tiang bendera paling tinggi di dunia terletak di kijong dong, Korea Utara. Kedua belah pihak (Korea Utara dan Korea Selatan) terlibat dalam perang bendera 'flagpole war'. Dimana masing-masing bersaing dalam mendirikan bendera tertinggi dan terbesar di sempadan masing-masing, untuk menunjukkan negara mana yang lebih berkuasa. Namun akhirnya korea selatan membiarkan Korea Utara memenangi perang bendera ini. Korea Utara membuat tiang bendera setinggi 160 meter dan bendera seberat 270kg untuk dikibarkan diatasnya.

2.Tiang Bendera Turkmenistan (Ashgabat) - 133m
Tiang bendera di Turkmenistan telah diiktiraf sebagai tiang bendera tertinggi di dunia ketika ini oleh Guiness Book of World Record. Tiang ini terletak di depan bangunan istana presiden Turkmenistan.

3.Tiang Bendera Jordan (Raghadan) - 126.8m
Raja Abdullah membuat tiang bendera tertinggi di timur tengah dengan ketinggian 126.8m (416 kaki) untuk memperingati hari kemerdekaan di Istana Raghadan.

4.Tiang Bendera Uni Emirate Arab (UEA) - 123m
Tiang bendera di UEA ini berdiri setinggi 123m (403.5 kaki), terletak di bandar Abu Dhabi dan dapat dilihat secara langsung dari lepas pantai teluk arab sejauh 60 km.

5.Tiang Bendera Brazil - 100m

6.Tiang Bendera Malaysia - 100m
Tiang bendera negara Malaysia ini ditempatkan di dataran merdeka untuk memperingati hari kemerdekaan negara Malaysia.

credit fcukz.co.cc