Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, January 13, 2011

Home » , , , , , , » Dunia Pelik : Kereta Paling Pelik Dan Unik Di Dunia

Dunia Pelik : Kereta Paling Pelik Dan Unik Di Dunia

Kereta kadang-kadang dicipta tidak hanya sebagai alat pengangkutan biasa melainkan juga sebagai kenderaan yang tidak biasa baik fungsinya mahupun teknologinya. Kereta aneh ini selain berkonsep ekonomik dan mesra alam, juga digunakan untuk kegunaan-kegunaan yang ekstrem seperti untuk keadaan-keadaan offroad ataupun hanya sekadar untuk mencari populariti untuk dimasukkan dalam rekod dunia.

Kereta Terleper Di Dunia Berkuasa Jet
Kereta paling leper ini akan dimasukkan Guinness Book sebagai kendaraan paling nipis ataupun leper sedunia. Seberapa leper ?kereta ini tingginya cuma 19 inci. Penciptanya Perry Watkins memasang mesin turbin jet di enjin keretanya. Tidak dapat dipastikan samada kereta ini sah dipakai dijalanraya ataupun tidak.



Colim: Trailer yang Copotable
Kenderaan ini direka oleh Christian Susana yang merupakan hasil gabungan sebuah kereta dan trailer untuk camping. Bahagian depannya boleh ditanggal-tanggal jika tidak digunakan untuk camping, dan boleh juga menjadi sebuah kereta dengan dua tempat penumpang. Mungkin penampilannya pelik, tapi fleksibilitinya sangat menggagumkan.

Limosin Terpanjang Di Dunia

Limosin ini panjangnya 30 meter. Punya 26 tayar, ruangan yang luas untuk penumpang, pemanas jacuzzi, dek mandi matahari, beberapa tempat tidur dan sebuah ...kawasan mendarat helikopter !!!

Dream Car 123: Kereta Elektrik Piramid
Dream Car 123 adalah sebuah kenderaan seberat 8000 pound yang bentuknya seperti piramid, dibina seperti layaknya tank dan jika malam hari bermandikan cahaya dari lampu-lampu neon warnanya. Yang paling menarik adalah kenderaan ini digerakkan dengan menggunakan tenaga elektrik. Hanya perlu cas selama 3,5 jam sebelum digunakan dan mampu bergerak sejauh 240 mil pada kepantasan hingga 40 mph (batu per hour). Penciptanya, Greg Zanis, juga mencipta sebuah menara bertenaga solar dan tenaga angin untuk mencas kereta pelik ini.




Peel 50: KeretaTerkecil di Dunia
Kereta beroda tiga ini memecahkan rekod sebagai kereta terkecil di dunia yang akan dihasilkan dan boleh mencelah-celah di tengah2 kesesakan di jalan-jalan di England.

LEGO F1: Kereta Lumba Ferrari
Terdiri dari 80.000 lego yang menyusunnya, inilah kereta lego terbesar dan paling menyamai ukuran aslinya. Kereta lego ini dihasilkan dengan skala 1:1 berdasarkan kereta ferrari F2008 yang sepertinya boleh dipandu. Dihasilkan di Amsterdam, Belanda pada acara tahunan "Lego World".

Evolution: Kereta Paling Ekonomi

Berbeza dari kereta ekonomi pada umumnya, konsepnya bukan seperti kereta hybird, tapi pada beratnya yang cuma 450 kg. Kepantasannya mencapai 160 km/jam dengan mesin turbo diesel 2 silinder. Pintunya unik kerana tidak berada di bahagian sisi-sisinya melainkan menggunakan sebuah pintu sayap di depan.

Truck Mattrack: Kereta Ski
Sebenarnya truck ini truck biasa yang roda-rodanya diganti dengan tali pengikat mattrack. Syarikat pembuatnya - Mattrack - tampaknya mampu membuat kenderaan sejenis ini dari semua kendaraan 4x4 - dari ATV hingga truck seberat 20 tan. Tali pengikat yang pendek membuat Truck Mattrack berjalan hampir dimana saja kecuali pada salji yag terlalu tebal atau dalam. Pada salji yang dalam, tali pengikat yang lebih panjang diperlukan. Tali pengikat yang pendek tersebut juga boleh digunakan ketika melintasi glasier (sungai salji) yang pendek, sedangkan untuk glasier yang lebar digunakan tali pengikat yang panjang.

Peugeot Capsule: Mobil Kecil untuk Melarikan Diri
Pereka Alp Germaner memimpikan kenderaan untuk melarikan diri, tapi bukan untuk dipakai melarikan diri ke luar angkasa seperti konsep di filem-filem fiksi, melainkan akan membawa anda ke kawasan off-road. Peugot Capsule yang diinspirasi dari motor KLR 650 ini bergerak dengan tenaga elektrik. Lengkap dengan GPS, LCD screen yang sekaligus berfungsi sebagai kaca cermin belakang, penyambungan internet, dan ruang bagasi yang cukup untuk anda.

Eclectic: Kenderaan energy-autonomous Pertama di Dunia ?
Kereta ini dilengkapi dengan panel suria dan kincir angin sebagai sumber tenaganya dan juga sebuah plug untuk mengecas kembali tenaga elektriknya kerana panel suria dan kincir anginnya hanya mampu membawa kereta ini sejauh 14 batu dan tenaga dari elektrik tersebut akan memanjangkan masa perjalanannya. Harganya sekitar US $31.500 dollar.

Thrust SSC: Bergerak Hingga 750 batu per Jam
Thrust SSC (Super Sonic Car) digerakkan oleh dua mesin turbojet Roll Royce 205. Tenaga yang disemburkan setara dengan 145 mobil Formula Satu (F1). Beratnya 10 tan dan pernah mencatat kepantasan maksimum 766 batu per hour di gurun Black Rock, Nevada, USA pada Oktober 1997.

Bigfoot 5 : Truk Monster Terbesar di Dunia
Bigfoot 5 merupakan truck monster terbesar dan terberat di dunia. Badannya dari pickup Ford F250 tahun 1996 dengan mesin 460 cu inch V8 sabagai sumber tenaganya. Bigfoot memiliki berat 28.000 pound dan tingginya mencapai 15 kaki 6 inci. Tayar-tayar raksasanya berasal dari kenderaan jelajah tentara Amerika di Alaska di tahun 50-an.

credit aneh-tapi-nyata.blogspot