Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, January 13, 2011

Home » , , , » Dunia Info : Roller Coaster Yang Paling Gila Di Dunia

Dunia Info : Roller Coaster Yang Paling Gila Di Dunia


1. Roller Coaster Kingda Ka
Kingda Ka adalah roller coaster paling tinggi dan terpantas di dunia. Lokasinya di taman Six Flags Great Adventure di New Jersey. Kepantasannya adalah 206 km/jam dalam 3,5 saat dan menaranya memiliki tinggi 139 meter.


2. Roller Coaster Top Thrill Dragster
Satu lagi yang hampir sama adalah Roller Coaster Top Thrill Dragster di Cedar Point di Sandusky, Ohio:



3. Roller Coaster 4 Dimensi
Roller Coaster 4 Dimensi ketika ini mula menghiasi taman-taman hiburan di dunia, dari Six Flags Magic Mountain, dan Eejanaika di Jepun, hingga yang paling baru Galaxy Orbiter di West Edmonton Mall, Kanada. Roller coaster ini tidak hanya berputar membentuk pusingan, tapi setiap bahagiannya berpusing 360 darjah, dijamin membuatkan penggila roller coaster cemas. Eejanaika merupakan yang paling pantas dan terpanjang dengan lajur terbalik terbanyak.

X - the World's First "Xtreme" Coaster, di Six Flags Magic Mountain:

Efek spin tambahan ini diperkenalkan pada prototipe "Arrow Dynamics" tahun 2002, menjadikannya roller coaster tergila yang pernah dicipta.

Galaxy Orbiter (West Edmonton Mall, Canada):
Eejanaika, Jepun - paling banyak terbalik, mungkin di sini pula merupakan tempat jeritan-jeritan histeria paling lama.

4. Expedition Everest
Roller coaster ini dinamakan "Expedition Everest" Ride di Orlando's Animal Kingdom. Pembinaannya masih boleh dilakukan (dibuka tahun 2005), tapi yang ada sekarang cukup membuatkan sebuah pengalaman ber-roller coaster yang tidak dapat dillupakan.

Lihat roller coasternya yg unik:
Meskipun bukan yang terpantas, tapi cukup membuat histeria-histeria kecil ditambah pula dengan beberapa kejutan yang ditemui.

5. Rekod Lainnya di Jepun
Yang satu ini bukan yang ter-ekstrem, apalagi yang terpantas, tapi cukup membuatkan berdebar dan mual-mual buat yang tidak suka ketinggian. Justeru roller coaster unik yang satu ini adalah pemegang rekod yang terlambat di dunia. "The Skycycle" atau orang menyebutnya "Walking Roller Coaster" dan memiliki "fear factor" tersendiri iaitu, ketinggian dan terutama cara mengendalikannya.

"The Skycycle" di Washuzan Highland Park di Okayama:

Yang terakhir ini tidak banyak diketahui maklumatnya, tapi cukup membuat kejutan. Boleh ditemui di Yokohama, Jepun, 30 minit sebelah selatan Tokyo.
credit aneh-tapi-nyata.blogspot