Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, January 12, 2011

Home » , , , , » Dunia Info : Sejarah Ambulans

Dunia Info : Sejarah Ambulans

Ketika Perang Salib abad ke-11, Knights of St John menerima pengajaran dalam perawatan pertolongan pertama dari doktor Arab dan Yunani. The Knights of St John kemudian bertindak sebagai pekerja darurat pertama, merawati tentera di kedua sisi perang di medan perang dan membawa yang terluka ke khemah terdekat untuk rawatan lebih lanjut.

http://questional.com/images/uploads/13/ambulance-sign-with-a-snake.jpg

Konsep layanan ambulans dimulai di Eropah dengan Knights of St John, pada waktu yang sama itu juga menjadi praktikal umum yang dihadiahi ganjaran kecil yang harus dibayarkan kepada tentera yang membawa tentera lain yang terluka untuk mendapatkan rawatan perubatan.

http://www.defrance.org/artman/uploads/bulgaria-bear-ambulance.jpg

http://www.grandhotelexcelsior.com.mt/filebank/imagebank/maltagallery/knights-of-StJohn_low.jpg

Doktor bedah dari French Army Grand, Baron Dominiquie Larrey mencipta organisasi khusus perubatan yang rasmi pertama kali pada tahun 1972. Tenaga terlatih lengkap dengan peralatan bergerak keluar dari rumah sakit untuk memberikan pertolongan pertama kepada tentera yang terluka dan / atau membawa mereka kembali dengan tandu, dan pedati ke rumah sakit.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGZl9Nqqx2RSFoBQ9ciM7cCjKDpMiDK-ov1c1BkXOwFK9E2FiCgcg-QlOq9ATBfAXieujWDpx6NK0XAP8Wv9j27wtcsfyNx1qWhQG2JSVMkgvN6wtHvuLd9j_H75FlIL8DawFH5X2GdCg/s1600/ambulans1.jpg

http://z.about.com/d/inventors/1/0/B/G/ambulance.jpg

Ambulans yang telah dilengkapi dengan mesin telah digunakan sejak awal abad ke-20. Pada tahun 1950-an Amerika Syarikat dipelopori dengan helikopter-ambulans selama Perang Korea. Pada tahun 1968, St Vincent's Hospital di New York City memulakan kenderaan pertama unit koronari.

credit allaboutheworlds