Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 8, 2011

Home » , , , , » Dunia Info : Jambatan Terpanjang Di Dunia Yang Menghubungkan 3 Kota Sekaligus

Dunia Info : Jambatan Terpanjang Di Dunia Yang Menghubungkan 3 Kota Sekaligus

Jambatan terpanjang di dunia selesai dibina di China setelah mengambil masa selama empat tahun. Jambatan sepanjang 42,5 kilometer yang memiliki persimpangan tersebut menghubungkan tiga kota di China. Jambatan itu menghubungkan Kota Qingdao di sebelah timur Wilayah Shandong dengan Daerah Huangdao. Panjang jambatan tersebut mencapai 42,5 kilometer atau sekitar lapan kali lebih panjang dari jambatan Suramadu di Jawa Timur, Indonesia, yang memiliki panjang 5,4 kilometer.

Jembatan terpanjang di dunia
Jembatan terpanjang di dunia

Jambatan bernama Qingdao Haiwan tersebut dibina oleh dua pasukan yang berbeza yang memulakan kerja mereka sejak 2006. Pembinaannya selesai pada Isnin (27/12). Jambatan menghubungkan tiga kota pantai di Wilayah Shandong. Salah satu kakitangan mengatakan, “Contoh dari komputer dan perhitungannya semua sangat bagus. Tapi anda tidak boleh bersantai sehingga kedua sisinya bersatu. Kerenggangan beberapa sentimeter saja boleh menyebabkan berlakunya bencana.”

Jembatan terpanjang ini dibangun salah satu tujuannya ternyata hanya untuk menyingkat jarak tempuh 20 menit dari 2 kota yang berhubungan

Jambatan terpanjang ini dibina salah satu tujuannya ternyata hanya untuk memendekkan jarak tempoh 20 minit dari 2 kota yang berhubungan

Jambatan Qingdao Haiwan menyisihkan jambatan Lake Pontchartrain Causeway di Louisiana, Amerika Serikat. Lake Pontchartrain Causeway memiliki panjang 38,42 kilometer.

credit terselubung