Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 8, 2011

Home » , , , , » Dunia Info : Cerita Disebalik Asal-Usul Simbol Teknologi

Dunia Info : Cerita Disebalik Asal-Usul Simbol Teknologi

Adakah anda pernah berfikir kenapa simbol on/off harus disimbolkan dengan lingkaran dan sebuah garis menegak di tengahnya? Atau kenapa simbol bluetooth seperti sebuah kacamata menegak? Semak artikel berikut ini.

1. Butang power on/off
Simbol ini asal mulanya digunakan pertama kali pada perang dunia 2 sebagai laluan untuk suis. Garis menegak melambangkan angka "1" yang ertinya hidup atau on, dan lingkaran melambangkan angka "0" yang ertinya mati atau off. Sementara lingkaran yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.

2. Butang Bluetooth
Butang yang satu ini sudah tidak asing lagi buat yang hobi hobi transfer data dari satu peranti ke peranti yang lain. Gara-gara suka buah blueberry, raja Denmark ke-10, Harald Blatand mewarnai salah satu giginya dengan warna biru. Dan gara-gara bluetooth receptor pertama bentuknya mirip dengan gigi sang raja, dipakailah laluan yang biasa melambangkan raja Harald sebagai simbolnya.

3. Play
Belum ada kisah yang pasti dan jelas kenapa segitiga digunakan buat melambangkan butang play. Yang pasti, segitiga dianggap menjadi simbol penunjuk arah yang paling mudah untuk dibaca. Posisinya yang mengarah ke kanan mengingatkan kita pada arah jalan pita rakaman pada kaset.

4. USB
Kesaktian tongkat Neptun menginspirasi simbol USB sebagai sambungan yang boleh menghubungkan sambungan apapun. Tiga hujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga bidang, kotak, segitiga, dan lingkaran jadi penegas kalau USB adalah sambungan yang serba bisa.

5. AT
Ketika belum ada mesin cetak, pendeta harus menulis dengan menggunakan tangan setiap naskah yang diterbitkan. Daripada kesukaran menulis kata "at", mereka pun membuat simbol "t" yang melilit "a". Maka jadilah simbol ini.

credit kaskus.us