Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 8, 2011

Home » , , , , , , » Dunia Info : Pemuda-Pemuda Luar Biasa Yang Paling Berpengaruh Di Dunia Internet

Dunia Info : Pemuda-Pemuda Luar Biasa Yang Paling Berpengaruh Di Dunia Internet

Larry Page dan Sergey Brin


Mengasaskan Google pada tahun 1998 ketika mereka baru berusia 24 tahun. Mulai di dalam garaj yang menjadi “pejabat” pertama mereka, dua orang ini mengilhamkan ribuan anak muda untuk mencari wang online. Larry dan Sergey kemudian menciptakan perusahaan bernilai satu multi billion dollar yang menggoncangkan dunia Internet.

Mark Zuckerberg


Mark Zuckerberg, mahasiswa universiti Harvard yang mengasaskan Facebook sebagai satu platform jaringan sosial bagi remaja di institut pendidikan tinggi ketika dia baru berusia 19 tahun. Facebook kini merupakan laman web jaringan sosial terbesar kedua manakala MySpace kini jauh ketinggalan. Facebook terus berkembang hari demi hari, dengan jutaan pengguna baru yang terus mendaftar setiap bulan.

Steve Chen dan Chad Hurley


Para pencipta dari laman web “berkongsi video online”, YouTube. Mereka mendirikan YouTube pada 2005 ketika Chad berusia 28 tahun dan Steve 27 tahun. YouTube kemudian dibeli oleh Google dengan nilai $1.65 bilion.

Jerry Yang dan David Filo


Pada tahun 1995 kedua orang ini menemukan Yahoo!, mesin pencari yang merupakan saingan terdekat Google. Jerry berusia 26 tahun dan David Filo 28 tahun ketika mereka menciptakan Yahoo! Kisah kedua-dua orang ini sekarang mungkin lagi hangat diperkatakan orang-orang, setelah Microsoft melancarkan tawaran bernilai US$44.6 bilion untuk mengambil alih Yahoo.

Matt Mullenweg

Matt Mullenweg baru berusia 19 tahun ketika dia menciptakan platform blogging yang kini dipakai dimana-mana. Ia mendirikan platform blogging WordPress pada tahun 2005, dan sejak itu blogosphere pun mulai berevolusi. Orang-orang mulai berpindah dari MovableType dan platform lainnya ke WordPress, kerana platform baru ini memang mudah dipakai dan selalu diperbaharui dan terus meningkat.

Tom Anderson


Menciptakan jaringan sosial #1 di dunia dengan lebih dari 100 juta pengguna, Tom Anderson mendirikan MySpace pada tahun 2004 ketika dia baru berusia 23 tahun. Dia mungkin tidak sekaya Mark Zuckerberg, tapi ia tercatat sebagai pengasas dari jaringan sosial yang dipakai paling luas di Internet.

Joe Hewitt & Blake Ross


Pada tahun 2003, Blake Ross mencipta Mozilla ketika dia baru berusia 19 tahun. Sejak itu, Mozilla berkembang sangat pesat, menggoda pengguna Internet untuk memakai Firefox Mozilla mereka sendiri, yang terbukti memang lebih mudah dioperasikan dibandingkan kebanyakan aplikasi browser web yang lain.

Pierre Omidyar


Pada tahun 1995 ketika dia baru berusia 28 tahun, Pierre Omidyar mengasaskan eBay, lelongan online sedunia. Sejak itu, ramai orang yang menghargai penemuannya, sehingga mendorong eBay menjadi platform jual beli no 1 di dunia.

credit terselubung