Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 3, 2011

Home » , , , , » Dunia Gambar : Karya Lukisan Menggagumkan Dari Seorang Yang Buta

Dunia Gambar : Karya Lukisan Menggagumkan Dari Seorang Yang Buta

Esref Armagan dilahirkan buta, dari sebuah keluarga miskin, tetapi hal itu tidak menghalang niat dia untuk menjadi seorang seniman yang berjaya, tentu saja dengan gaya lukisan yang unik.
Esref Armagan adalah anak muda yang dewasa, dari kecil dia tidak menerima pendidikan dari bangku sekolah, tetapi entah bagaimana caranya ia berhasil untuk mengajar dirinya sendiri tentang bagaimana cara membaca dan melukis. Untuk tiga puluh lima tahun terakhir ia telah mengembangkan teknik melukis yang unik dan terus menyempurnakan bakatnya itu.
Seniman Turki ini benar-benar memerlukan suasana yang sangat tenang ketika dia melukis, supaya dia benar-benar dapat mengilhami lukisanya tersebut. Pada awalnya, ia hanya menggunakan satu warna setiap dua atau tiga hari sekali, supaya catnya tersebut dapat kering terlebih dahulu baru dia mula melukis kembali, tapi ia kemudian menemukan cat akrilik, yang dapat kering jauh lebih cepat dan membuatkan dia untuk melukis langsung di kanvas.
Percaya atau tidak, gaya lukisannya adalah sangat unik di dunia seni, dan dia menyelesaikan lukisannya tanpa bantuan apapun. Dia telah melukis potret presiden negaranya dan pejabat-pejabat tinggi Turki lainya. Karya Esref Armagan telah dipamerkan di galeri di seluruh Eropah, dan ia adalah 'public figure' terkenal di saluran TV populer seperti BBC dan ZDF.
Esref-Armagan-painting

Esref-Armagan-painting2

Esref-Armagan-painting3

Esref-Armagan-painting4

Esref-Armagan-painting5

Esref-Armagan-painting6

Esref-Armagan-painting7

Esref-Armagan-painting8
Setelah melihat karyanya, tidak ramai yang mempercayai bahawa Esref yang melukis semuanya sendiri, atau sangsi apakah dia benar-benar dilahirkan buta. Para penyelidik yang meneliti seniman unik berasal dari Turki ini telah menegaskan bahawa beliau benar-benar buta.

credit sourceflame