Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 8, 2011

Home » , , , , » Dunia Cinta : Ciri-Ciri Cinta Sejati

Dunia Cinta : Ciri-Ciri Cinta Sejati

Anda sudah bosan berakhir pada cinta yang salah.Anda mengharapkan cinta sejati, yang anda dapat pula hanyalah cinta sehari. Sebelum memutuskan untuk menerima cinta seseorang, perhatikan tanda-tandanya, apakah dia memang soulmate anda? Ini dia tandanya.

1. Ia Sahabat Terbaik Anda
Ketika anda sedang mengalami kesusahan, yang pertama kali terlintas di kepala anda adalah dirinya. Ia pandai menenangkan hati anda. Begitupun ketika bahagia, anda tahu pada siapa kebahagiaan itu akan diberi. Ia selalu hadir untuk anda dalam situasi apa pun. Tak ada orang yang lebih baik mengisi peranan ini daripada pasangan anda. Percayalah pasangan yang berjodoh pasti tak takut mengalami pasang surut hidup.

2. Punya Banyak Persamaan
Hasil penelitian mengungkapkan, perkahwinan yang paling stabil adalah perkahwinan yang melibatkan dua orang dengan banyak persamaan. Tidak terlalu penting jenis persamaannya apa, tapi semua itu merupakan modal untuk kekalkan hubungan. Rahsia pasangan sejati adalah, manakala anda berdua selalu dapat menikmati bersama semua aspek kehidupan. Tidak perlu orang lain untuk membuat kalian bahagia. Apakah anda sudah merasakannya? Jika ya, jangan lepaskan dia.

3. Kepentingan Anda adalah Segalanya
“Cinta dimulai ketika seseorang menemukan bahawa keperluan orang lain sama pentingnya dengan keperluannya sendiri.” (Harry Stack Sullivan). Dari bahasa tubuh dan sikapnya selama ini, terlihat jelas, dia memperlakukan anda sebagai orang terpenting dalam hidupnya, bahkan seringkali dia mementingkan keperluan anda berbanding dirinya. Bila dia punya potensi itu, mungkin dia yang anda cari. Kerana cinta abadi melibatkan komitmen rela berkorban untuk kebahagiaan pasangan.

4. Cinta tak Beryarat
Cuba ingat-ingat, apakah ia pernah bermasam muka ketika anda memakai baju yang tak sesuai dengan seleranya? Atau anda pernah dimarahi, ketika anda memotong rambut tanpa pengetahuannya? Bila ya, sebaiknya fikir-fikir lagi untuk memilih dia menjadi kekasih. Padahal, cinta sejati adalah cinta yang tak bersyarat, mampu menerima pasangan apa adanya.

5. Mau Mendengarkan
Setiap kali anda berbicara padanya, tak sedetik pun perhatiannya beralih. Ia pendengar yang baik,boleh mendengar anda bercakap berjam-jam lamanya tanpa rasa bosan, penuh perhatian dan mengerti apa yang anda inginkan. Sehingga anda tak perlu mengulangi perkataan yang sama berkali-kali dan mengatakan,”Kamu faham atau tidak, apa yang saya cakapkan tadi?”

6. Always On Time
Untuk urusan apa pun, dia selalu berusaha untuk menepati waktu. Janji bertemu jam tujuh malam, dia sudah tiba di tempat setengah jam sebelumnya. Baginya, lebih baik dia yang menunggu, daripada membiarkan anda menunggu. Apalagi jika tempat bertemu janji dirasakan tidak biasa dengan anda.

7. Hubungan Batin
Tanpa diucapkan, anda saling tahu keadaan hati masing-masing. Meskipun bukan paranormal, anda seperti dapat saling membaca fikiran dan menduga reaksi, serta perasaan pasangan pada situasi dan keadaan tertentu. Bila anda sudah merasakan hal tersebut terhadapnya, selamat! Mungkin dialah belahan jiwa anda.

credit sourceflame