Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, December 9, 2010

Home » , , , , , , » Dunia Info : 10 Koleksi Termahal Di Dunia

Dunia Info : 10 Koleksi Termahal Di Dunia

10 Koleksi Termahal Di Dunia
.

1. Ferrari California Spyder 1961 Memecahkan Rekod Harga dengan US$10,9 Juta Dollar Dollar
Mobil sport antik ini dibeli dengan harga yang sangat menakjubkan pada lelong di Maranello, Itali tahun lalu oleh Chris Evans, seorang penyampai radio terkenal Inggeris. Ferrari ini, yang sebelumnya dimiliki oleh aktor James Coburn, akhirnya terjual dengan harga 10,9 juta dollar (110 miliar), hampir dua kali ganda dari yang dijangkakan.

2. Plat Nombor Termahal Di Dunia Beharga US$14,3 Juta Dollar
Orang-orang berduit biasanya mahu mengeluarkan wang lebih untuk membeli plat nomor bernombor khusus untuk kenderaannya. Tapi plat nombor yang satu ini berharga US $14,3 juta dollar, dibeli seorang ahli perniagaan dari Uni Emirat Arab, Saeed Abdul Ghafour. Plat nombor ini memang menunjukkan dirinya adalah orang nomor 1 kerana plat nombor ini memang berlabel hanya angka “1″. Acara lelong plat nombor ini diselenggarakan di hotel bintang 7 Emirates Palace Hotel di Abu Dhabi. Bayangkan jika plat nombor ini dipasangkan di Ferrari di atas dan menjadi gabungan kenderaan termahal dengan plat nombor termahal pula. Wow !

3. Berlian Biru Jarang DijumpaiTerjual dengan Harga Rekod Dunia US$8,9 Juta Dollar
Berlian biru seberat 13,9 karat ini membuat rekod pejualan berlian setelah terjual dengan harga US $8,9 juta dollar di balai lelong Christie di Geneva tahun lalu. Berlian ini disebut-sebut sangat lsusah dijumpai dan mengandungi boron, membuatnya berwarna kebiru-biruan.

4. Kad Baseball Honus Wagner 1909 Terjual US $1,62 Juta Dolar
Mungkin anda berkata ini kad baseball termahal dunia. Kenyataanya tidak, ada yang lebih mahal lagi, kad baseball Wagner yang lain pernah terjual beharga US 2,8 juta dollar tahun 2007 lalu. Dapat disimpulkan bahawa Wagner ini adalah pemain baseball terhebat pada zamannya.

5. Setem 3 Sen Yang Susah Dijumpai Terjual Seharga Lebih dari US $1 Juta Dollar
Setem 3 sen “B Grill” berwarna seperti bunga mawar ini adalah satu dari empat setem sejenis yang masih ada. Seorang pembeli yang tidak diketahui memenangi lelongannya yang beharga US$ 1,035 juta dollar .

6. Jutawan Russia Membeli Rumah Vila di Riviera Beharga US $750 Juta Dollar
Bangunan ini, dibina oleh Raja Leopold II dari Belgium pada tahun 1902, dibeli tahun 2008 dengan harga jauh dari harga asalnya, bahkan jauh lebih mahal dari vila moden termewah di situ. Mikail Prokhorov disebut-sebut membayar lebih dari US $ 750 juta dollar untuk membeli Villa Leopolda yang terletak di antara Nice dan Monaco ini.

7. Lukisan Francis Bacon Memecahkan Rekod Penjualan US $86 Juta Dollar )
Triptych 1974-77 karya Francis Bacon (1909-1992) terjual dengan harga US $86,3 juta dollar ( pada Mei tahun lalu membuatnya sebagai karya seni termahal yang pernah terjual pada suatu lelongan dan karya kontemporeri paling berharga yang pernah terjual di Eropah.

8. US 2,1 Juta Dollar (21 Miliar) Untuk Makan Malam dengan Triliuner Warren Buffett
Di acara lelong amal termahal di eBay, seorang pengurus pelaburan berasal dariChina berkesempatan makan malam dengan triliuner Warren Buffet pada acara lelong dengan harga US $ 2,1 juta dollar . Zhao Danyang dari Pureheart China Growth Investment Fund, Hong Kong ini sepertinya mempunyai falsafah yang menurutnya sama dengan pemikiran Buffet, salah satunya mencari perusahaan-perusahaan dengan keuntungan kompetitif yang dijual lebih murah dari keadaan asalnya. Mudah-mudahan makan malamnya menghasilkan sesuatu yang bermakna sesuai dengan apa yang dibayarnya.

9. Jam Termahal di Dunia Seharga US $ 6,5 Juta Dollar
Jam tangan beharga US $ 6,5 juta dollar ini dibeli oleh seorang triliuner Eropah, direka oleh pembuat jam Swiss Vacheron Constantin, yang membuatnya menjadi jam baru termahal di dunia. Jam ini memakan waktu bertahun-tahun untuk membuatnya. Berikut adalah kelebihan-kelebihan jam tersebut:
* Perpetual calendar and leap year
* Star chart and celestial annual calendar
* Tourbillon regulator
* Sunrise and sunset indication
* Perpetual time equation
* Phases and age of the moon
* Substantial power reserve
* Multiple time zones and day-night indication

10. Gambar-gambar Marilyn Monroe Beharga US $150.000 dolar
Koleksi 36 gambar-gambar yang jarang dijumpai ini dianggap adalah gambar-gambar terakhir dari bintang Marilyn Monroe yang dijual tahun lalu seharga US $ 150.000 dollar pada acara lelong di New York. Aktres legenda ini bergaya telanjang di gambar ini untuk penerbitan majalah Vogue tahun 1962, hanya 6 minggu sebelum kematiannya akibat overdose. Gambar-gambar ini diambil oleh jurugambar Bert Stern, yang akhirnya disiarkann di majalah dan menjadi kenangan terakhir bagi aktres lagenda ini.

credit jelajahunik