Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, December 31, 2010

Home » , , » Dunia Info : 6 Penemuan Yang Sia-Sia Sepanjang Abad Ke 20

Dunia Info : 6 Penemuan Yang Sia-Sia Sepanjang Abad Ke 20

Abad ke-20 diwarnai dengan sejumlah penemuan-penemuan hebat yang mengubah kehidupan manusia. Ada penemuan kereta canggih, juga internet. Di abad tersebut juga manusia mampu menjejakkan kaki ke Bulan.

Namun, tak semua penemuan itu layak dimasukkan dalam buku sejarah. Sebab, terdapat beberapa penemuan yang dikatakan gagal, bahkan tidak masuk akal. Berikut adalah senarai 6 penemuan yang sia-sia.

1. TV Kacamata, 1963. Pencipta, Hugo Gernsback memakai kacamata TV, produk itu tak pernah dipasarkan.

2. Papan seluncur bermotor. Pencipta yang berasal dari Hollywood, Joe Gilpin memandu papan luncur bermotor pada 1948.


3. Kandang bayi berkawat yang diletakkan di luar jendela.
Seorang pengasuh bayi mengawasi bayi yang dimasukkan dalam kandang kawat yang berada di luar jendela bangunan tinggi pada tahun 1937. Kandang ini diberikan pada ahli Chelsea Baby Club di London yang tidak memiliki taman untuk menempatkan bayi mereka di atas jalan yang ramai.


4. Payung rokok antihujan.
Presiden Zeus Corp, Robert L. Stern, menggunalan payung rokok yang ia cipta sendiri pada 1954. Tidak akan basah walaupun hujan.


5. Elektrometer Hubbart.
Penulis fiksyen sains dan pengasas gereja aliran Scientology, L. Ron Hubbard menggunakan elektrometer Hubbard untuk mengetahui adakah tomato merasakan sakit pada tahun 1968.

Apa yang idapat dia simpulkan ialah: 'tomato menjerit ketika dipotong'.


6. Robot penembak.
Sebuah robot yang dilengkapi dengan senapang diuji dengan penembak manusia pada 1960. Ini menimbulkan banyak persoalan, adakah bijak untuk meletakkan robot dengan pistol.


credit wisbanbae