Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 25, 2010

Home » , , , , , » Dunia Fakta : 10 Fakta Mengenai Bunuh Diri

Dunia Fakta : 10 Fakta Mengenai Bunuh Diri


1. Di Amerika, lelaki yang bunuh diri jumlahnya empat kali ganda daripada wanita. Bahkan 78% kes bunuh diri yang terjadi di negara Uncle Sam tersebut dilakukan oleh lelaki.

2. Tapi, berdasarkan penelitian yang sama di Amerika, perempuan cenderung lebih sering melakukan percubaan bunuh diri dibandingkan dengan lelaki. Biasanya dengan cara menghiris tangannya sendiri.

3. Penelitian tersebut juga menyatakan bahawa di Amerika, cara bunuh diri yang paling banyak digunakan adalah dengan menembak diri sendiri (untuk lelaki), dan minum racun (untuk perempuan).

4. Sedangkan data bunuh diri dari seluruh dunia membuktikan bahawa cara “favourite” untuk bunuh diri adalah dengan menggantung diri.

5. Tahap bunuh diri di negara maju jauh lebih tinggi dibandingkan dengan negara miskin dan negara berkembang.

6. Orang yang telah berkahwin lebih jarang melakukan bunuh diri berbanding orang-orang yang bujang, bercerai, atau janda/duda.

7. Zaman dulu, orang-orang lebih “kreatif” mencari cara untuk bunuh diri, diantaranya dengan menelan labah-labah beracun, menusukkan besi panas ke tekak, menyuntikkan selai kacang ke urat nadi, dan menjatuhkan diri ke atas tumpukan botol bir.

8. Golden Gate Bridge di San Fransisco, Beachy Head di Inggeris, dan hutan Aokigahara di Jepun, adalah tempat yang paling sering jadi lokasi bunuh diri. Orang Jepun bahkan menggelarkan hutan Aokigahara sebagai Hutan Bunuh Diri.

9. Jepun adalah negara dengan tahap bunuh diri terbanyak, iaitu 100 orang perhari. Untuk menghentikan fenomena ini, setiap keluarga yang anggotanya mati akibat bunuh diri, dikenakan denda sebanyak 100 juta Yen.

10. Bunuh diri paling banyak dilakukan hari Isnin, dan paling jarang terjadi pada hari Sabtu.