Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, December 25, 2010

Home » , , , , , » Dunia Info : 10 Penemuan Aneh Dr. Takeshi Yamada Yang Menggemparkan Dunia

Dunia Info : 10 Penemuan Aneh Dr. Takeshi Yamada Yang Menggemparkan Dunia

Bumi semakin tua, tetapi masih banyak sekali misteri yang belum terungkap yang masih menjadi rahsia alam bagi kita selaku manusia yang mendiami bumi ini. Atau juga mungkin keunikan atau keanehan itu sendiri sebenarnya berada tidak jauh dengan kita.

Dr Takeshi Yamada, penyelidik yang berasal dari Jepun, yang melakukan penelitian, pengembaran yang mungkin sudah mengelilingi sebahagian dari dunia ini, menemukan 10 makhluk aneh yang menggemparkan dunia ilmu pengetahuan.

Okey,mari kita lihat 10 semua penemuan aneh bin ajaib dari Dr Takeshi Yamada :

Salah satunya adalah monyet vampire di China. Sepertimana yang kita ketahui mengenai vampire, maka hidup monyet vampire ini adalah sama seperti vampire iaitu bergantung hidup dengan menghisap darah makhluk lain.


Yang menjadi keunikan dari mahluk ini adalah, dalam kegiatan beraktivitinya sebahagian besar banyak menggunakan tangannya, seperti halnya kita manusia. Dan spesies ini diyakini sebagai mata rantai yang terputus dari evolusi manusia sehingga berbentuk seperti sekarang. Keunikan yang lainnya, mahluk ini membina sarangnya sama seperti burung, dengan cara menenun sarangnya.





Berikutnya Penemuan Dr Takeshi Yamada yang lainnya yang tak kurang gemparnya adalah keong raksasa yang ditemukan oleh Dr Takeshi Yamada dari laut dalam. Kakinya yang mirip seperti chupacabra, oleh sebab itu diberi nama siput chupacabras.





Penemuan selanjutnya adalah siput pemakan daging yang terbesar di dunia ini. Yang ditemukan pada awal tahun 2007. Dan siput ini juga mempunyai senjata yang boleh membawa maut, iaitu racun yang konon bisanya boleh membawa maut.





Salah satu penemuan yang mengerikan adalah blue merman(ikan duyung jantan) yang ditemukan di Pulau Sado. Mirip spesies cicak atau chameleon. Makhluk ini juga berbahaya pada tangan-tangannya yang boleh mengembang. Bila usianya semakin bertambah, bintang ini akan kelihatan mirip kodok.





Mummy bayi berwajah dua ini kini berada di muzium perubatan di Coney Island Hospital.





Kemudian penemuan Naga laut raksasa. Disebut bahawa naga laut raksasa ini ditemukan di dasar laut Pulau Awaji. Makhluk ini dianggarkan telah pupus pada awal abad ke-20.





Dua spesies baru ketam ladam, dianggarkan hidup masa pra sejarah sekitar 400 juta tahun lalu. Baru-baru ini ketam purba ini ditangkap oleh pasukan penyelidik dasar laut dari Universiti Higashi Osaka Jepun. Masih ada empat spesies ketam purba yang diindetifikasikan hidup 250 juta tahun lalu.





Penemuan kali ini tersangatlah, semut berwajah manusia. Dalam mitologi India dipercayai orang bertabiat buruk akan bereinkarnasi menjadi semut. Ada banyak semut-semut berwajah manusia yang ditemukan di India, melebihi di negara manapun. Salah satu contohnya adalah yang dimiliki dr Takeshi Yamada yang merupakan hasil ekspedisi tahun 2004. Coney Island Anthropoliogical Institute juga memiliki koleksi ini.





Makhluk yang berasal dari St Helena ini, dianggarkan telah pupus beberapa dekad yang lalu disebabkan kerana pembangunan pelabuhan udara internasional di sana. Himpunan ilmuwan dan pemerhati entomologists melakukan protes dalam beberapa tahun terakhir yang menyebabkan pupusnya spesies ini. Penyelidikan yang diketuai Dr Takeshi Yamada pada 2005 menemukan beberapa spesies baru earwigs raksasa. Penyelidikan ini merupakan sebahagian dari program yang dilakukan di Coney Island University.





Fiji Mermaid sepanjang 6 kaki mirip puteri duyung ditemukan di Shikoku, Jepun. Disebut Ningyo Shinko. Banyak tempat keramat agama Shinto dan kuil Budha mengabadikan mermaid ini sebagai makhluk suci.Orang datang untuk bersembahyang di tempat2 ini setiap hari.


credit jelajahunik